De SUP-wetgeving zet vol in op re-usables, maar Conpax vindt dat het recyclen van single-use-producten net zo goed kan bijdragen aan het behalen van duurzame doelen
'De ILT heeft vastgesteld dat onze kartonnen foodverpakkingen met zeewiercoating 100% plasticvrij zijn'
Heb je onlangs een concert, festival of voetbalwedstrijd bezocht? Grote kans dat je je drankje kreeg in een herbruikbare beker – al dan niet met clublogo – die je na afloop weer moest inleveren. En als je een eigen bedrijfskantine hebt, of werkt in bijvoorbeeld de horeca, dan kan de SUP-wetgeving je niet zijn ontgaan. Deze Single Use Plastics-wetgeving uit de EU heeft als hoofddoel om zwerfafval te voorkomen. Conpax, leverancier van milieuvriendelijke disposables en foodverpakkingen, omarmt dat doel volledig, zegt Wilco Wieling, commercieel directeur van Conpax: ‘De overheid stuurt daarbij vooral op het gebruik van re-usables, bij consumptie ter plekke. Dus producten die je herhaaldelijk kunt gebruiken. Zoals een koffiemok in het bedrijfsrestaurant en een bierglas op een evenement. Wij geloven dat bij goed gebruik dit ook een bijdrage kan leveren in het behalen van de doelstellingen.’
Geen eenzijdige focus op re-usables
Wel wil Wieling een grote kanttekening plaatsen bij de focus op reusable producten alléén. ‘Er kleven namelijk ook nadelen aan re-usables. Bijvoorbeeld voor events kan het uit financieel, logistiek of hygiënisch oogpunt een hele opgave zijn. Daarbij vind ik dat met name de end-of-life-bestemming van re-usables in die nieuwe wetgeving niet goed geregeld is. Tussen de 15 en 30 procent van de re-usables wordt niet hergebruikt. En verdwijnt dus mogelijk uiteindelijk weer tussen het afval. Omdat deze bekers veel zwaarder zijn en dus veel meer fossiele plastics bevatten, is dit erg nadelig voor het milieu en draagt het dus niet bij aan de doelstelling.’ Vandaar dat Conpax voorstander is van re-usables én single use-oplossingen naast elkaar, mits ze allebei een goed duurzaamheidssysteem erachter hebben. ‘Single-use-producten die goed worden ingezameld en gerecycled voorkomen óók zwerfafval. En dragen dus bij aan het doel van de wetgever. Wij zijn dus zeker niet tegen re-usables, maar wel tegen die eenzijdige focus. Op sommige locaties is het bijna onmogelijk om re-usables te gebruiken, dus laat locaties zelf bepalen of ze gebruik willen maken van re-usables of single-use-producten.’
Meervoudige duurzame oplossingsgerichte aanpak
Zelf heeft Conpax dan ook beide soorten in het assortiment. Een goed voorbeeld van de meervoudige duurzame oplossingsgerichte aanpak van Conpax vormen de koffiebekers. Wieling: ‘Wij hebben een single use cup én een reusable circulaire cup en beide zijn echt duurzame concepten. Die eerste, de 5% koffiebeker, heeft een coating met 5% of minder plastic. Daarvoor hebben we met de branche een systeem ontwikkeld. De eenmalige bekers worden ingezameld, opgehaald en 100% gerecycled. Daarnaast hebben we dus een reusable circulaire cup, de WAUW-cup.’ Wieling legt uit hoe dat concept werkt. ‘Stel je bestelt bij ons een doos met 150 van deze koffiebekers. Die deel je uit aan de medewerkers van je kantoor. Als de koffiebekers na vele malen gebruik echt ‘op’ zijn, kunnen de bekers terug in de doos. Dan kun je de doos eenvoudig en gratis opsturen naar Fire-Off. Dat is een start-up waarmee wij samenwerken. Zij recyclen de gebruikte bekers vervolgens tot non-food verpakkingsemmers, zoals bijvoorbeeld verf-emmers. Een mooie stap richting de circulaire economie.’
Samenwerking in de keten cruciaal
Het is niet voor niets dat Wieling Fire-Off zo nadrukkelijk noemt. ‘Om een duurzaam concept van A tot Z goed in de markt te zetten, heb je samenwerking in de hele keten nodig. Als Conpax kunnen we het zeker niet alleen. Bij single use-producten is een goede samenwerking met bijvoorbeeld inzamelaars en recyclebedrijven cruciaal. Ook bij re-usables heb je anderen nodig, denk aan het voorbeeld van Fire-Off.’ Ook met Notpla heeft Conpax een exclusieve samenwerking. ‘De Nederlandse SUP-wetgeving is strenger dan elders in Europa. Single use-producten moeten in ons land echt 100% plasticvrij zijn. Veel partijen claimen dergelijke producten te heb- ben, maar tot nu toe heeft de ILT – de keurende instantie in Nederland – de Notpla coating als enige coating als 100% plasticvrij beoordeeld. Notpla is een Engels bedrijf dat een coating op basis van zeewier heeft ontwikkeld, dat is een hernieuwbare grondstof en geen fossiele grondstof. De ILT heeft vastgesteld dat onze kartonnen foodverpakkingen met deze coating van Notpla inderdaad 100% plasticvrij zijn. Zo zoeken wij continu naar volledig plasticvrije oplossingen.’ Tot slot wil Wieling nog een schoolvoorbeeld van een mooie samenwerking noemen. ‘Dat is rEVENT. Samen met Bordex Packaging kunnen we een duurzame single use-oplossing bieden voor het Food&Beverage-deel van elk festival en event. Bordex verzorgt het inzamelen en hoogwaardig recyclen van de rPET drankbekers. Wij verwerken de voedselvervuilde disposables, zoals de plasticvrije snackbakjes. Volgens de wet hoeven we die niet in te zamelen en te recyclen. Wij doen dat toch, want hoewel de kartonnen bakjes niet schadelijk zijn voor het milieu, kunnen ze wel in de natuur terechtkomen en dat willen we niet. Wij zorgen ervoor dat de bakjes door een composteerder worden verwerkt tot bodemverbeteraar. Deze samenwerking gaat dus zelfs verder dan wat de wet voorschrijft. Met dit systeem ontzorgen wij festivals van A tot en met Z als het gaat om de aanschaf, de inzameling, het ophalen en de duurzame verwerking van verpakkingsmateriaal.’
Ecovadis Platinum
Conpax B.V. is een toonaangevende leverancier van milieuvriendelijke disposables en foodverpakkingen in de Benelux. Het bedrijf is onderdeel van het internationale PAPSTAR GmbH. Conpax B.V. gaat volledig voor duurzame oplossingen, vanuit een meervoudige oplossingsgerichte aanpak. Dus niet of reusable of disposable, maar en-en. In december 2024 werd nog maar eens duidelijk hoe uitzonderlijk duurzaam Conpax B.V. te werk gaat. Toen behaalde het de Ecovadis Platinum-status. Dit houdt in dat Conpax B.V. internationaal tot de beste 1% behoort van bedrijven die uitblinken in duurzaamheid, ethiek, arbeidsomstandigheden en milieubeheer.