• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
donderdag 19 juni 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door Conpax

Conpax combineert re-usables en single-use voor een duurzame toekomst

DuurzaamheidBranded Content
10 mrt 2025
2 min. leestijd

De SUP-wetgeving zet vol in op re-usables, maar Conpax vindt dat het recyclen van single-use-producten net zo goed kan bijdragen aan het behalen van duurzame doelen

'De ILT heeft vastgesteld dat onze kartonnen foodverpakkingen met zeewiercoating 100% plasticvrij zijn'

Heb je onlangs een concert, festival of voetbalwedstrijd bezocht? Grote kans dat je je drankje kreeg in een herbruikbare beker – al dan niet met clublogo – die je na afloop weer moest inleveren. En als je een eigen bedrijfskantine hebt, of werkt in bijvoorbeeld de horeca, dan kan de SUP-wetgeving je niet zijn ontgaan. Deze Single Use Plastics-wetgeving uit de EU heeft als hoofddoel om zwerfafval te voorkomen. Conpax, leverancier van milieuvriendelijke disposables en foodverpakkingen, omarmt dat doel volledig, zegt Wilco Wieling, commercieel directeur van Conpax: ‘De overheid stuurt daarbij vooral op het gebruik van re-usables, bij consumptie ter plekke. Dus producten die je herhaaldelijk kunt gebruiken. Zoals een koffiemok in het bedrijfsrestaurant en een bierglas op een evenement. Wij geloven dat bij goed gebruik dit ook een bijdrage kan leveren in het behalen van de doelstellingen.’

Geen eenzijdige focus op re-usables

Wel wil Wieling een grote kanttekening plaatsen bij de focus op reusable producten alléén. ‘Er kleven namelijk ook nadelen aan re-usables. Bijvoorbeeld voor events kan het uit financieel, logistiek of hygiënisch oogpunt een hele opgave zijn. Daarbij vind ik dat met name de end-of-life-bestemming van re-usables in die nieuwe wetgeving niet goed geregeld is. Tussen de 15 en 30 procent van de re-usables wordt niet hergebruikt. En verdwijnt dus mogelijk uiteindelijk weer tussen het afval. Omdat deze bekers veel zwaarder zijn en dus veel meer fossiele plastics bevatten, is dit erg nadelig voor het milieu en draagt het dus niet bij aan de doelstelling.’ Vandaar dat Conpax voorstander is van re-usables én single use-oplossingen naast elkaar, mits ze allebei een goed duurzaamheidssysteem erachter hebben. ‘Single-use-producten die goed worden ingezameld en gerecycled voorkomen óók zwerfafval. En dragen dus bij aan het doel van de wetgever. Wij zijn dus zeker niet tegen re-usables, maar wel tegen die eenzijdige focus. Op sommige locaties is het bijna onmogelijk om re-usables te gebruiken, dus laat locaties zelf bepalen of ze gebruik willen maken van re-usables of single-use-producten.’

Meervoudige duurzame oplossingsgerichte aanpak
Zelf heeft Conpax dan ook beide soorten in het assortiment. Een goed voorbeeld van de meervoudige duurzame oplossingsgerichte aanpak van Conpax vormen de koffiebekers. Wieling: ‘Wij hebben een single use cup én een reusable circulaire cup en beide zijn echt duurzame concepten. Die eerste, de 5% koffiebeker, heeft een coating met 5% of minder plastic. Daarvoor hebben we met de branche een systeem ontwikkeld. De eenmalige bekers worden ingezameld, opgehaald en 100% gerecycled. Daarnaast hebben we dus een reusable circulaire cup, de WAUW-cup.’ Wieling legt uit hoe dat concept werkt. ‘Stel je bestelt bij ons een doos met 150 van deze koffiebekers. Die deel je uit aan de medewerkers van je kantoor. Als de koffiebekers na vele malen gebruik echt ‘op’ zijn, kunnen de bekers terug in de doos. Dan kun je de doos eenvoudig en gratis opsturen naar Fire-Off. Dat is een start-up waarmee wij samenwerken. Zij recyclen de gebruikte bekers vervolgens tot non-food verpakkingsemmers, zoals bijvoorbeeld verf-emmers. Een mooie stap richting de circulaire economie.’

Samenwerking in de keten cruciaal

Het is niet voor niets dat Wieling Fire-Off zo nadrukkelijk noemt. ‘Om een duurzaam concept van A tot Z goed in de markt te zetten, heb je samenwerking in de hele keten nodig. Als Conpax kunnen we het zeker niet alleen. Bij single use-producten is een goede samenwerking met bijvoorbeeld inzamelaars en recyclebedrijven cruciaal. Ook bij re-usables heb je anderen nodig, denk aan het voorbeeld van Fire-Off.’ Ook met Notpla heeft Conpax een exclusieve samenwerking. ‘De Nederlandse SUP-wetgeving is strenger dan elders in Europa. Single use-producten moeten in ons land echt 100% plasticvrij zijn. Veel partijen claimen dergelijke producten te heb- ben, maar tot nu toe heeft de ILT – de keurende instantie in Nederland – de Notpla coating als enige coating als 100% plasticvrij beoordeeld. Notpla is een Engels bedrijf dat een coating op basis van zeewier heeft ontwikkeld, dat is een hernieuwbare grondstof en geen fossiele grondstof. De ILT heeft vastgesteld dat onze kartonnen foodverpakkingen met deze coating van Notpla inderdaad 100% plasticvrij zijn. Zo zoeken wij continu naar volledig plasticvrije oplossingen.’ Tot slot wil Wieling nog een schoolvoorbeeld van een mooie samenwerking noemen. ‘Dat is rEVENT. Samen met Bordex Packaging kunnen we een duurzame single use-oplossing bieden voor het Food&Beverage-deel van elk festival en event. Bordex verzorgt het inzamelen en hoogwaardig recyclen van de rPET drankbekers. Wij verwerken de voedselvervuilde disposables, zoals de plasticvrije snackbakjes. Volgens de wet hoeven we die niet in te zamelen en te recyclen. Wij doen dat toch, want hoewel de kartonnen bakjes niet schadelijk zijn voor het milieu, kunnen ze wel in de natuur terechtkomen en dat willen we niet. Wij zorgen ervoor dat de bakjes door een composteerder worden verwerkt tot bodemverbeteraar. Deze samenwerking gaat dus zelfs verder dan wat de wet voorschrijft. Met dit systeem ontzorgen wij festivals van A tot en met Z als het gaat om de aanschaf, de inzameling, het ophalen en de duurzame verwerking van verpakkingsmateriaal.’

Ecovadis Platinum

Conpax B.V. is een toonaangevende leverancier van milieuvriendelijke disposables en foodverpakkingen in de Benelux. Het bedrijf is onderdeel van het internationale PAPSTAR GmbH. Conpax B.V. gaat volledig voor duurzame oplossingen, vanuit een meervoudige oplossingsgerichte aanpak. Dus niet of reusable of disposable, maar en-en. In december 2024 werd nog maar eens duidelijk hoe uitzonderlijk duurzaam Conpax B.V. te werk gaat. Toen behaalde het de Ecovadis Platinum-status. Dit houdt in dat Conpax B.V. internationaal tot de beste 1% behoort van bedrijven die uitblinken in duurzaamheid, ethiek, arbeidsomstandigheden en milieubeheer.

Meer informatie? klik dan hier.

Interessante artikelen

Een goede reden om weer naar het werk te gaan Hoe de perfecte koffie je laat thuiskomen op de werkvloer
Duurzaamheid

Een goede reden om weer naar het werk te gaan Hoe de perfecte koffie je laat thuiskomen op de werkvloer

16 juni 2025
Bewuste catering als bijdrage aan duurzame en vitale organisaties
Duurzaamheid

Bewuste catering als bijdrage aan duurzame en vitale organisaties

16 juni 2025
Facilitymanagement is de Haarlemmerolie van de organisatie
Duurzaamheid

Facilitymanagement is de Haarlemmerolie van de organisatie

16 juni 2025
Het verhaal achter de duurzame, recyclebare koffiecapsules
Duurzaamheid

Het verhaal achter de duurzame, recyclebare koffiecapsules

16 juni 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Dossiers

Grondstoffen worden schaarser

9 juni 2025
Dossiers

Zin in de zomer!

30 mei 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}