• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
woensdag 16 juli 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door Mono

MONO-zakelijk: veilig onderweg, de werkgever is aan zet

Algemeen
27 jun 2024
2 min. leestijd

Veiligheidsvoorschriften op het werk zijn ‘common sense’. Veilig en gezond werken is vastgelegd in de Arbowet. Dat geldt tot aan de thuiswerkplek toe. Juist in het verkeer, achter het stuur, is het belangrijk dat medewerkers niet worden afgeleid. MONO-zakelijk faciliteert, inspireert en ondersteunt werkgevers om bewust onderweg te gaan.

Het belangrijkste doel van het programma MONO-zakelijk is erop gericht werkgevers te stimuleren bewuste mobiliteit op te nemen in hun organisatiebeleid. Veiliger, met de telefoon onderweg op ‘niet storen’. Zodat de focus op de weg en het verkeer blijft. Slimmer, door de spits te mijden als het kan. En gezonder en duurzamer, door de auto af te wisselen met het OV en de fiets/e-bike. Of de simpele vraag: moet je voor een afspraak reizen of kun je ook digitaal afspreken?

Veiligheid onderweg, het hoofdthema van de campagne MONO-zakelijk is hard nodig. Ruim 7 of de 10 automobilisten (71,5%, bron: ANWB) gebruikt zijn of haar mobiel wel eens tijdens het rijden, ook al is dit sinds 2019 verboden. Met de komst van de smartphone verdubbelde het aantal ongevallen op Nederlandse snelwegen, van 17.000 naar 38.000, blijkt uit cijfers van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) in 2019. Dat is dus ruim voor de doorbraak van online vergaderen of overleggen via Teams en Zoom. En niet te vergeten ook van gesproken commando’s. Door de smartphone ben je overal en altijd bereikbaar. En hebben we het gevoel dat we verplicht zijn om snel te reageren. Dat gaat ten koste van de oplettendheid. De cijfers spreken boekdelen. In 2022 vielen 745 doden, 163 meer dan in 2021, en 8300 ernstige gewonden (+22%) in het verkeer.  MONO-zakelijk wil dat de aandacht weer terugkeert naar de weg. Bewust én ongestoord onderweg gaan naar werk, klanten, leveranciers en weer naar huis levert veel voordelen op voor zowel de werkgever als de werknemer. Minder afleiding door de telefoon tijdens verkeersdeelname verlaagt namelijk de kans op ongelukken en dus minder schades en minder uitval van medewerkers. Arbeidsverzuim door verkeersongelukken kost werkgevers gezamenlijk meer dan 400 miljoen euro.

Lees ook

Via de app of online bij je gezondheidsgegevens

Fijne zomer, met de fiets- en e-bike verzekering van ENRA verzekeringen

Verkeersveiligheid is een belangrijk onderdeel van het mobiliteitsbeleid. MONO-zakelijk helpt werkgevers met tips en adviezen, een toolbox en best practices van bedrijven. Dat kan door beleid, waarbij je regels maakt over het smartphonegebruik, zoals niet telefoneren en vergaderen onderweg, en medewerkers aanspreekt op hun gedrag. Maar bijvoorbeeld ook door afspraken te maken rondom hybride werken, rijden buiten spitstijden, gebruik van OV en fiets meer belonen dan de auto. De maatregelen zijn hard nodig nu de files weer toenemen, vooral op dinsdag en donderdag, de bereikbaarheid afneemt en het aantal verkeersongevallen een stijgende lijn laat zien. Bewuste (slimmere, schonere en veiligere) mobiliteit past ook bij de maatschappelijk opgave om meer bij te dragen aan de klimaatdoelen en de inzet voor een duurzamere bedrijfsvoering. En bij goed werkgeverschap gezien de uitdagingen in de huidige arbeidsmarkt: talenten zijn immers schaars en ook zij kijken naar de toegevoegde waarde van een werkgever. Uit de Monitor MONO-zakelijk blijkt dat er nog genoeg werk te verrichten is. Ruim een op de vier werknemers (41%) leest of schrijft berichten, bekijkt filmpjes of zoekt informatie op onderweg. Op het gebied van beleid is veel te winnen. Nog maar 39% van de werkgevers neemt maatregelen tegen afleiding onderweg en 22% heeft gedragsregels voor in het verkeer opgesteld. Met name in het MKB (25%) hebben mobiliteitsdoelen nog weinig aandacht.

Zakelijk reizen kan veiliger, slimmer en duurzamer. MONO-zakelijk helpt jouw organisatie op weg.

Gerelateerde artikelen

Banken onder druk: digitale transformatie geen keuze meer maar noodzaak
Algemeen

Banken onder druk: digitale transformatie geen keuze meer maar noodzaak

26 juni 2025
Zo laat je je huis ook deze zomer veilig achter
Algemeen

Zo laat je je huis ook deze zomer veilig achter

26 juni 2025
Wie past er op jouw huis tijdens de zomervakantie?
Algemeen

Wie past er op jouw huis tijdens de zomervakantie?

26 juni 2025
Onbekommerd genieten van de zomer: Met deze tips verklein je de kans op inbraak en brand
Algemeen

Onbekommerd genieten van de zomer: Met deze tips verklein je de kans op inbraak en brand

26 juni 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Dossiers

Zorgeloos de zomer in met slimme tips en betrouwbare oplossingen

27 juni 2025
Dossiers

Hervonden zelfvertrouwen

26 juni 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}