Veiligheidsvoorschriften op het werk zijn ‘common sense’. Veilig en gezond werken is vastgelegd in de Arbowet. Dat geldt tot aan de thuiswerkplek toe. Juist in het verkeer, achter het stuur, is het belangrijk dat medewerkers niet worden afgeleid. MONO-zakelijk faciliteert, inspireert en ondersteunt werkgevers om bewust onderweg te gaan.
Het belangrijkste doel van het programma MONO-zakelijk is erop gericht werkgevers te stimuleren bewuste mobiliteit op te nemen in hun organisatiebeleid. Veiliger, met de telefoon onderweg op ‘niet storen’. Zodat de focus op de weg en het verkeer blijft. Slimmer, door de spits te mijden als het kan. En gezonder en duurzamer, door de auto af te wisselen met het OV en de fiets/e-bike. Of de simpele vraag: moet je voor een afspraak reizen of kun je ook digitaal afspreken?
Veiligheid onderweg, het hoofdthema van de campagne MONO-zakelijk is hard nodig. Ruim 7 of de 10 automobilisten (71,5%, bron: ANWB) gebruikt zijn of haar mobiel wel eens tijdens het rijden, ook al is dit sinds 2019 verboden. Met de komst van de smartphone verdubbelde het aantal ongevallen op Nederlandse snelwegen, van 17.000 naar 38.000, blijkt uit cijfers van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) in 2019. Dat is dus ruim voor de doorbraak van online vergaderen of overleggen via Teams en Zoom. En niet te vergeten ook van gesproken commando’s. Door de smartphone ben je overal en altijd bereikbaar. En hebben we het gevoel dat we verplicht zijn om snel te reageren. Dat gaat ten koste van de oplettendheid. De cijfers spreken boekdelen. In 2022 vielen 745 doden, 163 meer dan in 2021, en 8300 ernstige gewonden (+22%) in het verkeer. MONO-zakelijk wil dat de aandacht weer terugkeert naar de weg. Bewust én ongestoord onderweg gaan naar werk, klanten, leveranciers en weer naar huis levert veel voordelen op voor zowel de werkgever als de werknemer. Minder afleiding door de telefoon tijdens verkeersdeelname verlaagt namelijk de kans op ongelukken en dus minder schades en minder uitval van medewerkers. Arbeidsverzuim door verkeersongelukken kost werkgevers gezamenlijk meer dan 400 miljoen euro.
Verkeersveiligheid is een belangrijk onderdeel van het mobiliteitsbeleid. MONO-zakelijk helpt werkgevers met tips en adviezen, een toolbox en best practices van bedrijven. Dat kan door beleid, waarbij je regels maakt over het smartphonegebruik, zoals niet telefoneren en vergaderen onderweg, en medewerkers aanspreekt op hun gedrag. Maar bijvoorbeeld ook door afspraken te maken rondom hybride werken, rijden buiten spitstijden, gebruik van OV en fiets meer belonen dan de auto. De maatregelen zijn hard nodig nu de files weer toenemen, vooral op dinsdag en donderdag, de bereikbaarheid afneemt en het aantal verkeersongevallen een stijgende lijn laat zien. Bewuste (slimmere, schonere en veiligere) mobiliteit past ook bij de maatschappelijk opgave om meer bij te dragen aan de klimaatdoelen en de inzet voor een duurzamere bedrijfsvoering. En bij goed werkgeverschap gezien de uitdagingen in de huidige arbeidsmarkt: talenten zijn immers schaars en ook zij kijken naar de toegevoegde waarde van een werkgever. Uit de Monitor MONO-zakelijk blijkt dat er nog genoeg werk te verrichten is. Ruim een op de vier werknemers (41%) leest of schrijft berichten, bekijkt filmpjes of zoekt informatie op onderweg. Op het gebied van beleid is veel te winnen. Nog maar 39% van de werkgevers neemt maatregelen tegen afleiding onderweg en 22% heeft gedragsregels voor in het verkeer opgesteld. Met name in het MKB (25%) hebben mobiliteitsdoelen nog weinig aandacht.