In 2024 gaat de bouw van het eerste grootschalige CO2-transport- en opslagsysteem van start in Rotterdam. Het innovatieve Porthos-systeem wordt naar verwachting operationeel in 2026.
CO2-afvang en -opslag vormen een kostenefficiënte methode om CO2 uit de atmosfeer te verwijderen
Het Porthos-project – een voorloper in de strijd tegen klimaatverandering – neemt het voortouw door geavanceerde technologieën toe te passen voor de permanente opslag van CO2, op een diepte van ruim 3 tot 4 km in lege gasvelden onder de Noordzeebodem. Het project zal jaarlijks ongeveer 2,5 megaton CO2 gedurende 15 jaar opslaan, wat optelt tot bijdraagt aan een totale vermindering van 37 megaton aan CO2-uitstoot.
Cruciale pijler onder klimaatbeleid
CO2-afvang en -opslag (CCS) vormen een kostenefficiënte methode om op korte termijn aanzienlijke hoeveelheden CO2 uit de atmosfeer te verwijderen. Dit is een cruciale pijler onder het klimaatbeleid van het kabinet, dat streeft naar een vermindering van minimaal 5055% [RM1] [RM2] van de CO2-uitstoot tegen 2030 ten opzichte van 1990. De CO2-opslag van Porthos speelt een essentiële rol bij het verminderen van industriële uitstoot. Deze is in 2022 met 8,3% afgenomen volgens gegevens van de Nederlandse Emissieautoriteit (NEa[RM3] ). De totale CO2-emissies in Nederland zijn gedaald tot 68,5 megaton in 2022, vergeleken met 74,1 megaton in 2021. Deze dalende trend, gecombineerd met de jaarlijkse bijdrage van Porthos, vergroot de impact van het project in loop van de tijd. Hans Meeuwsen, directeur van Porthos: , benadrukt de onmisbare rol van CO2-opslag bij het bereiken van de Nederlandse klimaatdoelen: ‘De opslag van CO2 is cruciaal als we de klimaatdoelen in Nederland willen halen. Dit investeringsbesluit is een belangrijk startmoment voor toekomstige ontwikkelingen in de opslag van CO2 in Nederland.’ Dankzij Porthos zal de Rotterdamse havenindustrie naar schatting rond de 10% minder CO2 uitstoten.
JDA-partners
Porthos werkt samen met vier potentiële klanten en heeft een commercieel proces opgezet. Porthos is een joint venture van EBN, Gasunie en Havenbedrijf Rotterdam. Het project begon met een peiling van de interesse van bedrijven in het voorjaar van 2019, wat resulteerde in voldoende interesse om het project verder te ontwikkelen. Dit leidde tot het sluiten van Joint Development Agreements (JDA) met Air Liquide, Air Products, ExxonMobil en Shell in het najaar van 2019. De in de JDA vastgelegde afspraken verplichtten Porthos en de betreffende bedrijven om gezamenlijk toe te werken naar het sluiten van transport- en opslagcontracten.
In het voorjaar van 2021 hebben de JDA-partners SDE++-subsidie ontvangen om het verschil in kosten tussen het Europese systeem voor emissiehandel[RM4] (ETS) en de totale kosten voor afvang, transport en opslag te overbruggen. Een half jaar later, iIn december 2021, hebben Porthos en de JDA-partners de definitieve transport- en opslagcontracten ondertekend. Daarmee zijn de voorwaarden openbaar gemaakt en Eind 2023 heeft Porthos de definitieve investeringsbeslissing genomen en kon Porthos de definitieve opdrachten verlenen aan de aannemers die het project gaan realiseren. Met de Porthos-infrastructuur is een investeringsbedrag vanHiermee is 1,3 miljard euro gemoeid. Voor de realisatie van het project werkt Portos onder meer samen met Equans. Deze speelt een essentiële rol in het project, bij de aanleg van de infrastuctuur, waarmee ze een onmisbare schakel is in de verduurzaming van de industrie.[RM5]
Sleutelrol
Terwijl deDe wereldwijde gemeenschap voelt de druk voelt om ambitieuze klimaatdoelen te halen. Het , vertegenwoordigt het Porthos-project is een veelbelovende stap in de goede richting van effectieve CO2-reductie voor Nederland. Door te investeren in geavanceerde technologieën en een holistische benadering van CO2-reductie, heeftspeelt Porthos het potentieel om een sleutelrol te spelen in het realiseren van nationale en internationale klimaatambities. Het Porthos-project illustreert levendig hoe innovatie en, samenwerking en duurzaamheid hand in hand kunnen gaan om een duurzamere toekomst te creëren.