• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
donderdag 3 juli 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers

Overgang naar nieuwe pensioenstelsel biedt pensioenfondsen kansen voor maatwerk.

FinancieelBranded Content
26 sep 2023
5 min. leestijd

Nu de nieuwe Wet Toekomst Pensioenen (WTP) is goedgekeurd, moeten in de komende jaren de oude en de nieuwe rechten en aanspraken bij elkaar worden gebracht in het nieuwe stelsel. Keuzevrijheid speelt hierbij een centrale rol. Zwitserleven heeft een innovatieve “opt-out” ontwikkeld die een pensioenfonds een deelnemer kan aanbieden.

‘Voor heel veel mensen is pensioen een ver-van-je-bed-show. Terwijl het zo belangrijk is,’ stelt Zwitserleven CCO Annemieke Visser-Brons. Met de WTP krijgt iedere pensioendeelnemer een eigen pensioenpotje en meer keuzevrijheid. ‘Dat zorgt ervoor dat je als werknemer meer inzicht in je pensioen hebt. We hopen dat je daardoor je er meer in gaat verdiepen en erover nadenkt. Voor Zwitserleven is dat waar het altijd om draait, tot in de kern van de organisatie: klanten inspireren en activeren om aan de slag te gaan met het inkomen voor later. Zodat ze tegen die tijd met een gerust hart samen met de mensen om hen heen van hun pensioen kunnen genieten. Dat is het Zwitserleven gevoel.’

Doorgaan of stoppen?

Kijkend naar de markt voorziet Zwitserleven dat de nieuwe wetgeving de nodige uitdagingen met zich meebrengt voor werkgevers én voor een deel van de pensioenfondsen. ‘De WTP gaat ervoor zorgen dat elke Nederlandse werkgever ergens in de komende jaren de pensioenregeling door de handen krijgt. Als je je werknemers bij een pensioenverzekeraar hebt ondergebracht is dat heel normaal. Het pensioencontract verloopt elke vijf jaar en als het goed is wordt het voor vijf jaar vernieuwd. Maar met de WTP krijgen werkgevers die zijn aangesloten bij een pensioenfonds de komende jaren ook een moment dat er iets met het pensioen moet gebeuren.’

Dat is voor veel werkgevers nieuw. Voor een deel van hen zal het leiden tot de vraag “wat gaan we doen met ons pensioenfonds?”. Visser-Brons verwacht dat veel pensioenfondsen in de overgangsfase naar het nieuwe pensioen gaan nadenken over de vraag “willen we wel door, met alles wat daarbij komt kijken, of kiezen we om te stoppen?” ‘Wat betekent dat ze moeten bepalen wat ze met het voor de pensioendeelnemers opgebouwde vermogen gaan doen. Werknemers hebben via de OR of de vakbond daarover wel wat te zeggen.’ Juist door de verschuiving in de wetgeving is het voor kleinere fondsen uitdagend om die transitie te maken, constateert ze. ‘Je moet je als pensioenfonds afvragen of het nog uit kan qua verplichtingen of dat je het niet beter kunt onderbrengen bij een pensioenverzekeraar als Zwitserleven.’ Een grote groep deelnemers heeft de wens om zelf te kunnen kiezen voor een gegarandeerd pensioen bij een verzekeraar. ‘Voor veel mensen is het een fijn idee dat je weet wat je krijgt op het moment dat je met pensioen gaat. Zodat je weet waar je aan toe bent. We denken dat daar heel veel behoefte aan is. Zwitserleven is als een van de weinige pensioenverzekeraars gespecialiseerd in gegarandeerde uitkeringen.’

Innovatieve oplossingen

Zwitserleven speelt in op de transitie met het bieden van innovatieve oplossingen voor zowel de deelnemer als het pensioenfonds. ‘Daarin zijn we aantoonbaar voorloper.’ Een voorbeeld is de samenwerking met Pensioenfonds Aon, dat met het eigen fonds overging naar een nieuwe uitvoerder. Gezamenlijk werd een vrijwillige “opt-out” ontwikkeld, waarbij de deelnemers zelf konden kiezen voor een levenslang gegarandeerd en verzekerd pensioen met jaarlijkse indexatie bij Zwitserleven of verdergaan bij het pensioenfonds met een beschikbare premieregeling. ‘Het is echt een innovatief product, dat we samen hebben bedacht. Aon wilde haar deelnemers de keuze bieden: wil je mee naar het andere pensioenfonds, of kies je liever voor een gegarandeerde uitkering bij Zwitserleven?’ Bijna 200 deelnemers hebben daarvan gebruikgemaakt, omdat ze de zekerheid willen over waar ze straks financieel aan toe zijn. ‘We verwachten dat dit in de toekomst vaker gaat gebeuren. Als Zwitserleven hebben we verschillende oplossingen die kunnen leiden tot gegarandeerde aanspraken voor deelnemers, met een vaste indexatie. Dat kan een collectieve waardeoverdracht, een buy-out of een buy-in zijn, waarbij we het pensioenvermogen beleggen ten gunste van de deelnemers.’

Het ‘Zwitserleven Gevoel’

Het is van maatschappelijk belang dat de pensioensector, werkgevers, adviseurs en sociale partners de handen ineenslaan om de transitie naar het nieuwe pensioenstelsel goed te laten verlopen, benadrukt Visser-Brons. ‘WTP gaat over keuzevrijheid en hoe je als individu omgaat met je inkomen voor later. Zwitserleven ondersteunt de adviseurs om samen met de werkgever gerichte informatie te geven. ‘Het is onze taak om in zo eenvoudig mogelijke woorden proberen uit te leggen hoe het pensioen werkt en wat je kunt verwachten. We zijn van het Zwitserleven Gevoel. Dat is vooral warm, persoonlijk en duidelijk. Maar houdt óók in dat we helpen na te denken over wat je kan doen met de mensen om je heen als je met pensioen bent. Niet primair over hoeveel geld je (nodig) hebt, maar vooral het samen en wat jouw pensioen ook kan betekenen voor de mensen om je heen.

Zwitserleven is als een van de weinige pensioenverzekeraars gespecialiseerd in gegarandeerd pensioeninkomen. ‘Onze ambitie is om begrijpelijke producten aan te bieden, die voldoen aan de wensen en behoeften van onze klanten. Zowel als je pensioen opbouwt, als wanneer je pensioeninkomen van ons ontvangt. Een gerust gevoel over het inkomen voor later, dat is wat Zwitserleven klanten geeft.’ 

Vrijheid én solidariteit

Zwitserleven heeft zelfs al oplossingen bedacht die nog niet in de wet zijn vastgelegd. Als voorbeeld noemt Visser-Brons een “carve-out”. ‘Dat houdt in dat je een groep deelnemers als het ware uit een pensioenfonds tilt en een andere oplossing biedt dan de rest van de deelnemers. Carve-out verdient verder onderzoek, meent ze. ‘Geef mensen de vrijheid om te kiezen wat ze met hun geld voor later willen. We geloven in solidariteit, maar óók in keuzevrijheid en maatwerk. “One-size-fits-not-all”, zoals we in de markt zeggen. Voor jongeren kan het juist goed uitpakken als de gepensioneerden hun eigen regeling hebben. Het zou mooi zijn als de wettelijke mogelijkheid er komt. Dat geeft ons als pensioenverzekeraar de verantwoordelijkheid om er samen met alle betrokkenen zorgvuldig naar te kijken. Bij Zwitserleven zijn we er klaar voor.’

Benieuwd naar onze oplossingen? Bezoek de website

Interessante artikelen

Bankieren opnieuw uitvinden: Mambu helpt de financiële sector versneld vooruit
Financieel

Bankieren opnieuw uitvinden: Mambu helpt de financiële sector versneld vooruit

26 juni 2025
Zo laat je je huis ook deze zomer veilig achter
Algemeen

Zo laat je je huis ook deze zomer veilig achter

26 juni 2025
Hoe ga je verstandig om met je vakantiegeld?
Financieel

Hoe ga je verstandig om met je vakantiegeld?

26 juni 2025
Wie past er op jouw huis tijdens de zomervakantie?
Algemeen

Wie past er op jouw huis tijdens de zomervakantie?

26 juni 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Dossiers

Zorgeloos de zomer in met slimme tips en betrouwbare oplossingen

27 juni 2025
Dossiers

Hervonden zelfvertrouwen

26 juni 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}