Het Zweedse Qeld biedt flexibele bedrijfsleningen voor kleinere ondernemingen. De inspratie en drijfveer voor Qeld is de negatieve ervaring van mede-oprichter en ceo Emil Sunvisson met banken. ‘We starten in 2015 met een eenvoudige missie: kleinere bedrijven helpen te groeien.’
Qeld is de eerste Zweedse onderneming die vier keer op rij een notering behaalde in de Financial Times 1000: Europe’s Fasted Growing Companies, vertelt Sunvisson trots. ‘In het begin waren we met z’n drieën. In Zweden was er niemand die deed wat wij deden. Er hing een wilde sfeer omheen.’
Straight forward
Voor kleine, nieuwe bedrijven zijn banken ondoordringbare bastions, weet Sunvisson uit eigen ervaring. ‘99% van alle bedrijven is kleinbedrijf. Kijk je naar het aandeel van alle bankleningen, dan maakt het kleinbedrijf slechts één procent uit. De rest gaat naar grote en middelgrote bedrijven en consumenten. ‘Hoe is dat mogelijk? Terwijl het kleinbedrijf verantwoordelijk is voor het grootste aandeel banen en belastinginkomsten,’ vraagt hij zich retorisch af. ‘Uit eigen ervaring als entrepreneur weet ik hoe moeilijk het kan zijn om financiering te krijgen bij een bank. Hoe langzaam en nalatig ze zijn. Met name voor kleine ondernemingen. Als je 20.000 euro nodig hebt, doen ze moeilijk, maar als je meer dan 20 miljoen euro wilt, word je met open armen verwelkomd.’ Het draait om de kosten, legt Sunvisson uit. De banken hebben inefficiënte, handmatige processen, dure gebouwen en goedbetaalde medewerkers. Hierdoor kost het aannemen van een nieuwe klant tussen de 5 en 10 duizend euro aan administratieve lasten.
‘De situatie qua financiering bij banken is vergelijkbaar in heel Europa, dus we hebben al snel onze dienstverlening uitgebreid,’ stelt Sunvisson. Nederland is een interessante markt voor Qeld, omdat er zoveel kleine ondernemingen zijn en Nederlanders digitaal hoogontwikkeld zijn in vergelijking tot veel andere landen. Nederlanders staan open voor nieuwe digitale ontwikkelingen en oplossingen.’ Een ander voordeel: ‘Jullie zijn ‘straight forward’, daar hou ik van; dat is precies wat je ook terugvindt bij Qeld. We behandelen ondernemers met het respect en de goede service die ze verdienen. We vertellen precies wat ze kunnen verwachten: dit kost het en dit betaal je maandelijks aan aflossing en rente. Bevalt het niet, dan kun je ergens anders proberen een lening te krijgen. Nederlandse ondernemers waarderen dat.’
Snel en probleemloos
Voor klanten zijn de voordelen groot: de kosten zijn laag en het aanvraagproces verloopt snel en probleemloos. Klanten leveren banktransacties en andere informatie 100% digitaal aan. ‘Samen met onze eigen gegevens levert dat een goed beeld van de onderneming. We hebben meer dan 100 duizend uitstaande leningen. We snappen de potentiële risico’s, door de enorme hoeveelheid aan data.’ De beoordeling vindt vrijwel real time plaats. Je hebt binnen één dag antwoord op je aanvraag, ‘ja’ of ‘nee’.’ De snelheid wordt niet misbruikt om ondernemers overhaaste te laten beslissen. ‘Er zijn geen afsluitkosten aan de overeenkomst verbonden. Als je sneller kunt terugbetalen is dat geen probleem. Je kunt op elk moment, zonder extra kosten, het volledige bedrag aflossen.’
Bankvergunning
Qeld beschikt vanaf komende oktober over een Zweedse bankvergunning, die geldig is voor de hele EU. ‘Als bank krijgen we toegang tot spaargeld waarmee we de kleine ondernemersgemeenschap kunnen helpen. De spaarders die hun geld bij ons onderbrengen, worden beschermd door het depositogarantiestelsel.’ Sunvisson benadrukt dat de doelstelling van Qeld ongewijzigd blijft. ‘We blijven trouw aan onze waarden. We committeren ons aan het kleinbedrijf. Ondernemers blijven onze focus. We zijn er niet de bank voor grote ondernemingen of consumentenleningen. Het voordeel van de bankvergunning is dat we nog concurrerender kunnen zijn, met scherpere voorwaarden. Wat Qeld onderscheidt van andere banken, is dat we ons 100 procent focussen op het ondersteunen van het kleinbedrijf met financiering. Die focus maakt ons beter dan onze concurrentie.’