Als een van de grootste partijen op het gebied van laadvoorzieningen heeft Allego alle expertise en oplossingen in huis om het de EV-rijder zo comfortabel mogelijk te maken. Met de Smoov-app vind je altijd een laadpaal dichtbij en betaal je zoals jij dat wil.
Een keuze voor Allego is een keuze voor groen: de elektriciteit aan de laadpalen is 100% afkomstig van groene energiebronnen. Allego is onafhankelijk van enige OEM of grote energieleveranciers. Om prijsfluctuaties tegen te gaan, is 80% van de energie die door de laadpalen stroomt afkomstig van PPA’s (Power Purchase Agreements), op basis van een vooraf vastgestelde prijs, van 100% hernieuwbare energie. ‘We hebben van meet af aan ingezien dat we hernieuwbare energie moesten gebruiken om met EV-rijden de grootst mogelijke milieuwinst te behalen. De manier waarop we dat hebben gedaan, is dat we direct een slim digitaal aangestuurd infrastructuurnet hebben aangelegd. Op momenten dat het net overbelast raakt, kunnen we de piek uitvlakken. Als er minder vraag is, en meer aanbod van hernieuwbare stroom, wordt de laadsnelheid opgeschroefd. De EV-rijder merkt daar niks van bij het laden.’, vertelt Managing Director Benelux, Sander Sommer.
Allego bestaat 10 jaar en is Europees en Nederlands marktleider op het gebied van AC-laden, met publieke laadpalen in ruim 200 Nederlandse gemeenten. Het oplaadnetwerk van Allego bestaat uit ruim 35.000 laadpunten, ‘sockets’, verspreid over 16 landen in Europa. ‘We zetten in op uitbreiding naar HPC-snellaad- en truckcharginglocaties, met name voor de ‘last mile’-delivery.’ Hij vertelt trots dat de Allego-laadpalen te vinden zijn als Point-of-Interest-data bij Tesla. ‘Dat voelt als een bekroning. Tesla hanteert een extreme selectie. Je moet een minimum uptime hebben van 99,9% voordat je door Tesla in de POI-data wordt opgenomen.’
Smoov-app
Sommer vertelt hoe snel de ontwikkelingen in Europa gaan. ‘Twee jaar geleden kon ik in Frankrijk vaak alleen maar laden aan een 220 Volt-stopcontact. Nu staan op iedere hoek van de straat fatsoenlijke laders, niet alleen van ons.’ Laden is ontzorgen. Mensen willen dat het rijden en opladen zo soepel mogelijk verloopt. ‘Je wilt niet dat je bij de laadpaal aankomt, om te ontdekken dat deze ‘out of service’ is of jouw betaalkaart niet accepteert.’ Dat laatste probleem zal zich niet snel voordoen. Allego heeft ‘parking is charging’ als een van haar uitgangspunten. De Allego-laadpunten accepteren meer dan 280 verschillende laadkaarten. De Allego-laadpalen zijn eenvoudig te vinden op Google maps – zoekterm: ‘Allego laden’ -, maar nog makkelijker is te zoeken met de Smoov-app. Daarmee vind en rijd je snel naar een laadpaal dichtbij. Het ondervangt ook nog eens de betaalstress. ‘Via onze Smoov-app kun je per bank, creditcard of Apple Pay betalen. Bovendien kun je de laadpas van de zaak toevoegen. Je bepaalt zelf hoe je betaalt.’
Prijstransparantie
Allego hecht aan prijstransparantie bij het laden. ‘We communiceren altijd het standaard laadtarief dat je betaalt wanneer je je laadsessie rechtstreeks bij ons afrekent. We streven ernaar om het laden van je EV zo transparant en duidelijk mogelijk te maken. Dat doen we zowel vooraf, tijdens als na je laadsessie bij een Allegolaadpaal of (ultra)snellader. Wij communiceren altijd het standaard laadtarief dat je aan ons betaalt.’ De onduidelijkheid qua prijzen zit ’m in de paseigenaar, de Mobility Service Provider (MSP), vertelt Sommer. ‘Maak je gebruik van een laadpas of app van een Mobility Service Provider (MSP) dan bepaalt de MSP welk tarief je betaalt voor de laadsessie. Dat is hun verdienmodel. Als we bijvoorbeeld 50 cent per kW rekenen, kan een MSP er zomaar een kwartje bovenop gooien. Dat zorgt voor de onduidelijkheid aan de laadpaal.’ De eenvoudigste oplossing is rechtstreeks betalen met de eigen bankpas of creditcard via de Smoov-app, verklaart hij. ‘Daarmee ondervang je de extra kosten en zorg je dat je alleen betaalt wat wíj́ jou in rekening brengen.’