• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
vrijdag 9 mei 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers

Als je slachtoffer bent van een cyberaanval, ben je eigenlijk al te laat

Algemeen
26 sep 2023
4 min. leestijd

We zijn ons bewust van de cybersecurityrisico’s, maar houden de deur nog te vaak op een kier voor cybercriminelen. ‘Als je een cyberaanval hebt, ben je eigenlijk al te laat,’ waarschuwt manager Michel Verhagen van het Digital Trust Center (DTC).

Lees ook

De impact van een nierziekte

Jan Hein Rhebergen aan het woord

Cybercriminaliteit is steeds meer een maatschappelijke bedreiging. ‘Voor bedrijven kan het zelfs het einde van je bedrijf zijn. Je hebt bijvoorbeeld de kans dat je een paar dagen uit productie bent of dat gevoelige informatie van klanten wordt gelekt.’ Cyberaanvallers worden steeds professioneler. Cybercriminelen weten mensen op een steeds slimmere manier te verleiden om ergens op te klikken. Het zijn zeer geloofwaardige mails, waardoor je goed moet opletten. “Eerst checken, dan klikken” is een boodschap die wij afgeven. Er zijn altijd momenten dat je eerder geneigd bent om eerder te klikken omdat je minder waakzaam bent.’ Een andere DTC-campagne luidt “Doe je update!”. ‘Vaak wordt geprobeerd of een ‘deurtje’ openstaat. Een nieuwe bedreiging kan met één update verholpen zijn. Als je daar laks mee bent, vergroot je je kwetsbaarheid.’ Kiezen voor een cloudoplossing is niet per definitie veiliger. ‘Je moet goed kijken wat er onder de cloud-dienstverlening valt. Worden er bijvoorbeeld back-ups gemaakt? Weet je wat het beleid is bij verstoringen? Wordt informatie versleuteld? Wie kan er bij die informatie? Wanneer je kiest voor een clouddienstverlener is het daarom erg belangrijk hierover goede afspraken te maken.

Voorbereid zijn

De totale schade van cybercriminaliteit voor de samenleving is moeilijk te becijferen. Enkele jaren geleden werd een bedrag van 9 à 10 miljard euro genoemd. ‘Het is moeilijk om dat bedrag betrouwbaar te krijgen,’ meent Verhagen. ‘Lang niet iedereen maakt melding van een cyberaanval. Of hoe bereken je reputatieschade? Wat zijn de gevolgen als je productie drie dagen heeft stilgelegen? Zijn daar klanten door weggelopen?’ Hij drukt bedrijven en organisaties op het hart zich goed voor te bereiden op cyberaanvallen. ‘Daar moet je in investeren. Ons eerste basisprincipe is: ken je kroonjuwelen. Weet waar je risico’s liggen. Als je gevoelige informatie hebt, bijvoorbeeld van patiënten, dan moet je zorgen dat die extra beveiligd is. Bescherm wat afgeschermd moet worden. Niet iedereen hoeft overal bij te kunnen.’ Wat ook helpt is het criminelen niet te makkelijk te maken om een wachtwoord te raden. ‘Wat we steeds meer benadrukken en wat eigenlijk standaard moet worden, is dat je twee-factor-authenticatie gaat gebruiken. Zeker voor de toegang tot gevoelige informatie. Het is een stuk ingewikkelder om beide sleutels tegelijk in handen te krijgen. Dat is geen hogere wiskunde. Als je de kennis zelf niet in huis hebt om dit in te regelen, is er altijd nog een IT-dienstverlener die je daarbij kan helpen.’

Te laat

‘Omdat bedrijven in bijvoorbeeld de financiële sector hun digitale omgeving steeds beter hebben beveiligd, richten cybercriminelen de aanvallen ook op sectoren die minder ver gevorderd zijn in de bescherming van hun assets,’ benadrukt Verhagen. Bij gerichte aanvallen zitten cybercriminelen vaak al langer in het systeem, weten waar relevante informatie zit en wachten op het meest geschikte moment om toe te slaan. ‘Als je slachtoffer bent van een cyberaanval, ben je eigenlijk al te laat. Dan kun je alleen nog maar de schade beperken. Daarom benadrukken we dat de basis op orde moet zijn.’ Daar heeft DTC een aantal basisprincipes voor geformuleerd. ‘Dat begint met je risico’s kennen. En daarnaast ook het hebben van back-ups; maatregelen waardoor aanvallers minder makkelijk binnenkomen, zoals twee-factor-authenticatie; en update je besturingssysteem en programma’s regelmatig.’ DTC krijgt dagelijks informatie binnen over bedreigingen voor individuele bedrijven.  ‘Als we deze bedreigingen constateren, wijzen we bedrijven daarop. Dat hebben we de laatste anderhalf jaar meer dan 35.000 keer gedaan, waarbij we daarbij aangeven welke stap ze kunnen zetten.’

Voor mkb’ers en zzp’ers is de CyberVeilig Check ontwikkeld, waarbij je binnen 5 minuten weet welke acties je kunt nemen. Bijvoorbeeld een lijstje met mensen en IT-leveranciers die je moet bellen na een aanval.

Gerelateerde artikelen

Met wat je eet en drinkt kun je positieve impact maken
Algemeen

Met wat je eet en drinkt kun je positieve impact maken

22 april 2025
Een duurzame droomreis op zee met alle luxe van de wereld
Algemeen

Een duurzame droomreis op zee met alle luxe van de wereld

22 april 2025
Philips OneUp elektrische dweil 2x sneller, 2x schoner, zonder emmer je vloer brandschoon
Algemeen

Philips OneUp elektrische dweil 2x sneller, 2x schoner, zonder emmer je vloer brandschoon

22 april 2025
Een frisse vloer als start van het voorjaar
Algemeen

Een frisse vloer als start van het voorjaar

22 april 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Personal Lifestyle
Dossiers

Het voorjaar brengt nieuwe energie

23 april 2025
Zorg & Welzijn
Dossiers

Blijf vitaal: gezondheid, luchtkwaliteit en allergieën onder de loep

28 maart 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}