Shuttel biedt “Mobility as a Service” (MaaS) mobiliteitsoplossingen aan om werkgevers te ontzorgen in duurzame mobiliteit. Vanaf 1 januari 2024 gaat de verplichte CO2-rapportage voor woon-werk en zakelijke ritten in. Shuttel helpt bedrijven met de registratie.
Bedrijven boven de 100 werknemers moeten vanaf komend jaar het woon-werkverkeer en zakelijk verkeer vastleggen. Door samen te werken met Shuttel kunnen bedrijven voldoen aan de verplichte CO2-rapportage op het gebied van mobiliteit en tegelijkertijd bijdragen aan een slimmere, schonere en duurzamere toekomst. ‘De rapportageplicht is een middel om bedrijven bewust te maken hoeveel CO2 de medewerkers met alles wat ze reizen uitstoten,’ vertelt Shuttel-directeur Klaas Pieter Roemeling.
Werkgebonden mobiliteit
De auto is nog steeds bepalend in het woon-werkverkeer. 70 procent van alle reizigerskilometer van en naar het werk wordt per auto afgelegd (bron: CBS). Klaas Pieter: ‘We hebben met z’n allen een verantwoordelijkheid om én meer te doen aan duurzaamheid en om Nederland duurzaam mobiel te houden. Als joint venture tussen Pon en Volkswagen Financial Services is Shuttel de grootste aanbieder van zakelijke mobiliteitskaarten in Nederland. We ondersteunen al meer dan 125 grootzakelijke en publieke werkgevers, waaronder de Rijksoverheid, FrieslandCampina, KraftHeinz en Fugro, met een groeiend netwerk van ruim 170.000 zakelijke gebruikers die dagelijks meer dan 300.000 transacties uitvoeren. We bieden services aan, waardoor mensen multimodaler gaan reizen en bewust nadenken “Hoe ga ik morgen mijn afspraken inplannen?” Moet dat fysiek, of kan het ook digitaal? De neiging is om even snel de auto aan te pakken. De auto blijft altijd belangrijk. Dat is niet erg, wanneer je je bewust nadenkt dat het misschien handiger is met de trein en deelvervoer. Moet je met de auto? Kun je niet ook met het openbaar vervoer en dan “the last mile” met een deelscooter- of fiets? Meestal zie je na een maand of zes een gedragsverandering.’
Nederland heeft als doel gesteld om 1,5 megaton CO2-besparing te realiseren in werkgebonden mobiliteit. ‘Dat komt neer op 15 tot 20 procent besparing. Er komt een enorme administratieve last af op werkgevers. Onze oplossing helpt bij het navigeren door de uitdagingen van verplichte CO2-rapportage in mobiliteit. We bieden een gebruiksvriendelijke totaaloplossing met een efficiënte CO2-rapportage.’ Met een mobiliteitsapp en handige mobiliteitskaart krijgen medewerkers toegang tot vrijwel alle vormen van mobiliteit. Shuttel registreert, volgens de AVG-regels, alle reisbewegingen van medewerkers, ongeacht het vervoermiddel. Hiermee hebben bedrijven alle mobiliteitsgegevens voor CO2-registratie op één plek: overzichtelijk, snel en veilig, terwijl Shuttel medewerkers faciliteert in minder, anders en schoner reizen.
Mobiliteitsapp
‘We zijn ontstaan vanuit de leasetak van Volkswagen Pon Financial Services,’ vertelt Roemeling. ‘Klanten kwamen al in 2014 met de vraag om andere oplossingen, naast de leaseauto. De eerste dienst was een mobiliteitskaart met deelvervoer.’ Inmiddels is dit uitgegroeid tot een mobiliteitsapp waarmee je alle vormen van mobiliteit en alles rondom de mobiliteitsregeling op één plek hebt. ‘Als werknemer heb je alle flexibiliteit hoe je wilt reizen en wat bij jou past als persoon en binnen de mobiliteitsregeling van het bedrijf.’ Aan het einde van de maand gaan twee bestanden naar de werkgever: een met alle gemaakte reiskosten – OV, deelscooters, laden etc –; en een bestand richting de payroll, voor het salarissysteem. Daarop staat de vergoeding voor de reiskosten die de medewerkers met eigen vervoer hebben gemaakt en het aantal thuiswerkdagen van die maand. ‘Met Shuttel kunnen we exact zien welke reisbewegingen plaatsvinden. De werkgever heeft geen extra administratieve lasten en de medewerkers kunnen met één app hun hele mobiliteit regelen. Daar komt nu de CO2-rapportage bij. We doen de alles rondom de mobiliteitsregeling, behalve de assets, die verzorgen onze aandeelhouders. Bij regelen het mobiliteitsplatform. Daarmee heb je een mooi totaalpakket.’