Biologische producten zijn populair. Maar zodra de consument voorbij de entree van de supermarkt is, geeft de prijs meestal toch weer de doorslag. Dat móet en gáát veranderen, voorspelt directeur Michaël Wilde van Bionext. De organisatie zet zich in voor meer biologische landbouw en voeding in Nederland.

De keten van biologische boer tot consument kent nog verschillende belemmeringen door kritische regelgeving. De interesse in biologische landbouw en teelt is er absoluut, aldus Michaël Wilde. “Bijna alle boeren voelen zich betrokken bij de natuur en hebben oog voor duurzaamheid.” Genoeg boeren en telers willen de stap graag maken, is zijn overtuiging. Wat ze tegenhoudt is de investering die de overstap vraagt, stelt hij vast.

‘Bio lekker voor je’

In de onlangs door de Europese Commissie gepresenteerde Green Deal speelt de biologische landbouw een grote rol. Het gebruik van chemische pesticiden en antibiotica wordt in de ban gedaan. Wilde is er blij mee. “Het is een erkenning vanuit Europa dat de biologische landbouw belangrijk is voor instandhouding van het ecosysteem en het bereiken van de klimaatdoelen.

We hopen dat de ‘Green Deal’ zowel de consument als boeren stimuleert om meer te kiezen voor biologisch. De campagne ‘Bio lekker voor je’ speelt daar een belangrijke rol in.”

Nadenken

Wilde ziet een toenemende bewustwording bij consumenten. De verwachting is dat burgers zich beter gaat informeren waar hun voedsel vandaan komt en meer gaan nadenken over de nadelen van reguliere landbouw. “We willen zorgen dat de consument op de hoogte is hoe een biologische boer bijdraagt aan de wereld die jij ook ambieert.” Op het moment dat we de supermarkt binnenkomen, veranderen we van bewuste burger die zich zorgen maakt over de toekomst in een consument die vooral naar de prijs kijkt. Slechts een kleine groep Nederlanders is ook echt bereid om meer te betalen voor biologisch. “Je kunt een bijdrage leveren aan een betere wereld met je voedselkeuze. Iedere keer dat je de supermarkt ingaat, stem je voor de wereld die jij wilt. Dan besteed je misschien meer geld, maar lever je ook een bijdrage aan een duurzame wereld.”

Eerlijke prijs

Mensen zijn bereid meer geld uit te geven, maar je moet wel het goede verhaal hebben, meent Wilde. Hij verwijst naar een Zweeds experiment, waarbij bij de reguliere bananen een bordje stond ‘bespoten bananen € 0,99’. Het zorgde voor een enorme verandering in koopgedrag, ook al waren de biologische bananen twee keer zo duur. “De consument wordt geconfronteerd met de consequenties van zijn keuze.”

Een belangrijke ontwikkeling is dat de niet-biologische landbouw komende jaren duurder zal worden, waardoor het verschil met biologisch kleiner wordt. “Er kómt een CO2-heffing. Er komt een milieuheffing en verbod voor pesticiden. Daarmee verdwijnt de grootste drempel waarom consumenten niet kiezen voor het biologisch product, het prijsverschil.”

Waterhelden

Je hebt vier basisprincipes van biologisch en één ervan is een eerlijke prijs, vertelt hij. “Ik vind dat alle boeren een hogere, eerlijke prijs verdienen voor hun product, maar zeker biologische boeren die bijdragen aan betere ecosystemen, waterkwaliteit en het klimaat. Kijkt je naar de ‘true costs of food’, dan zie je dat biologisch helemaal niet te duur is. Niet alleen is biologisch eten zonder pesticiden en kunstmest geproduceerd. Biologische boeren zijn ook klimaathelden. Ze hebben een veel gezondere bodem die CO2 opneemt. Het zijn waterhelden, ze vervuilen het water minder, ze zijn hoeders van de biodiversiteit. Dat is heel waardevol, los van het financiële plaatje van wat het de samenleving oplevert. Het is een belangrijk onderdeel van de oplossing en de systeemverandering die nodig is. Je kunt enorme stappen zetten door ‘good practice’ te belonen.”

De bestaande winstdefinitie gaat ten koste van mens en natuur, constateert Wilde. “We moeten veel meer de waarden voor de toekomst en toekomstige generaties meenemen.” Hij verwijst naar Frankrijk, dat heeft berekend dat het schoonmaken van het grondwater van landbouwvervuiling ruim 500 miljard euro gaat kosten. “Sinds dat bekend is, wordt volop ingezet op landbouw waarbij minder pesticiden en kunstmest worden gebruikt.”

‘Biologisch’ verovert winkelmandje

Zeven op de tien consumenten koopt een deel van de boodschappen biologisch, zo blijkt uit onderzoek van Ruigrok NetPanel in opdracht van Bionext. Bewuster omgaan met het milieu (56%) en het ruimere assortiment (50%) zijn daarbij de grootste drijfveren. Maar ook gezondheid (24%) en smaak (18%) zijn redenen voor consumenten om biologisch te kopen.

We willen niet alleen laten zien hoe makkelijk een duurzame of biologische keuze kan zijn, maar ook wat voor impact het heeft.