In Nederland rijden nu al bijna een half miljoen elektrische auto’s. In 2030 zal dat naar verwachting vier keer zoveel zijn. Om de enorme groei aan te kunnen, moet de EV-laadinfrastructuur meegroeien en moeten er oplossingen komen voor slimmer energiemanagement. Shell Recharge Solutions speelt hierin wereldwijd een voortrekkersrol.

Om de transitie naar schoner vervoer te versnellen, heeft Shell in 2017 het Amsterdamse NewMotion overgenomen welke vorig jaar is omgedoopt tot Shell Recharge Solutions. Abigail Wheeler is Product Lead Energy Management & Innovation en vertelt vol passie over haar ervaringen en bijdrage binnen de energietransitie. ‘Als consultant op het gebied van hernieuwbare energie, stuitte ik keer op keer op nieuws over boeiende innovaties en pilots van het bedrijf. Daar wilde ik deel van uitmaken.’ De overname zorgt voor een enorme stroomversnelling van de ambities van Shell voor de energietransitie. ‘Samen hebben we de kracht om versneld te groeien en onze doelen op te schalen. We zijn niet langer alleen een Europese speler. Met onze kennis en ervaring zijn we voorloper in slimme EV-laadoplossingen. We helpen klanten in Europa, Noord-Amerika en Azië om hun transport te verduurzamen door een compleet ecosysteem aan EV-laadvoorzieningen en support aan te bieden.’

Laden waar en wanneer je maar wilt

De ambitie van Shell is om de CO2-uitstoot in 2050 terug te brengen tot nul. ‘Ons aandeel in het realiseren van die ambitie is dat we in 2025 zo’n 500.000 laadpunten beheren. In 2030 moet dat 2,5 miljoen zijn.’ De groeiambities van het aantal laadvoorzieningen gaat gepaard met een toename van de stroombehoefte. Uit een eigen onderzoek onder Nederlandse EV-rijders blijkt dat de helft zich zorgen maakt dat de laadinfrastructuur de groei van het aantal elektrische auto’s niet aankan. Wheeler ziet dat niet gauw gebeuren. ‘Met slim laden, energy management en meer slimme innovaties kunnen we het actuele energieverbruik optimaliseren.’ Bij de gebruiker thuis en op het werk kan het laadpunt in de toekomst worden geïntegreerd met zonnepanelen. ‘We bouwen de techniek om makkelijker en goedkoper te laden. In plaats van meteen te laden als je thuiskomt, kun je je laadsessies plannen op momenten dat je groene stroom hebt of wanneer de stroomtarieven het laagst zijn.’

In het jaarlijkse EV Driver Survey rapport van Shell Recharge Solutions staat dat angst voor een te kleine actieradius nog steeds een zorg is. ‘Als je een elektrische auto rijdt, moet je erop kunnen vertrouwen dat je makkelijk en overal kunt laden. Nederland is een van de koplopers in de ontwikkeling van de laadinfrastructuur. Zo werd onlangs een 100-jaar oude benzinepomp in Rotterdam omgebouwd tot EV Charging Hub met 6 snelladers als toevoeging op de al meer dan 200 snelladers met 100% groene stroom, afkomstig van Hollandse wind*, van Shell in Nederland. Verder biedt het Shell Recharge laadnetwerk toegang tot meer dan 300.000 laadpunten in 35 landen en dit netwerk blijft groeien. Bij winkels van Gamma en Karwei worden dit jaar in totaal 1.400 snelladers geplaatst en is Q-Park een partner met wie we o.a. samenwerken aan Mobility Hubs ter verbetering van de bereikbaarheid en leefbaarheid van steden.’ Ook kun je straks je elektrische auto laden aan een lantaarnpaal in de openbare ruimte door de innovatie van een ander dochterbedrijf van Shell, ubitricity.  ‘We hebben al meer dan 6.000 lantaarnpalen omgevormd tot publieke laadpunten in het Verenigd Koninkrijk door samenwerkingen met steden. Deze innovatie gaat de beschikbaarheid van laadpunten verhogen en de massale adoptie van elektrisch rijden enorm versnellen.’

Een volledige EV-laad ecosysteem voor maximaal gemak

De expertise en dienstverlening van Shell Recharge Solutions bestrijkt het hele palet van EV-laadoplossingen. ‘Van consulting, planning en de installatie van hardware tot slimme software en roaming- en laadnetwerkservices. We innoveren op het gebied van energiemanagement en smart charging. Bedrijven krijgen niet alleen hardware geleverd, maar worden ondersteund met slimme oplossingen om veel voertuigen tegelijkertijd ter plekke op te laden. Bij een dynamisch wagenpark heb je vaak tussen de 50 en 100 voertuigen die voortdurend aankomen en vertrekken. Daar hebben we al verschillende slimme oplossingen voor beschikbaar.’ Eén voorbeeld hiervan is dynamic load balancing. Dit maakt automatische distributie mogelijk van de beschikbare stroom vanuit de netaansluiting naar alle aangesloten laadpunten, zonder dat de bedrijfscontinuïteit in het gedrang komt. ‘Voor logistieke bedrijven is de maximale beschikbaarheid essentieel. Als koerier wordt er gelet op je snelheid en stiptheid. Dat betekent dat je in staat moet zijn om de accu zo efficiënt mogelijk op te laden en daar kunnen wij een rol in spelen.’

In de toekomst: elektriciteit afnemen en teruggeven

In de toekomst worden elektrische auto’s een integraal onderdeel van het energienetwerk, vertelt Wheeler. ‘We werken aan bi-directioneel laden. In plaats van alleen maar laden, wordt daarbij de energie die in de accu opgeslagen is weer aan het netwerk teruggeleverd. Auto’s staan 90 procent van de tijd stil. Als er een overdaad aan zonne- en windenergie is, sla je die op in de accu van je auto. En ’s avonds, als er een grote vraag naar energie is, kun je elektriciteit terug aan het net leveren en er zelfs geld mee verdienen. De auto wordt zo deel van het energie-ecosysteem en je wordt een prosumer naast consumer.’ Een sprekend voorbeeld van hoe we een bijdrage kunnen leveren aan verduurzaming van mobiliteit.

Met slim laden en andere innovaties laad je groener en gemakkelijker

*Shells hernieuwbare elektriciteit is gecertificeerd door Garanties van Oorsprong, wat betekent dat alle elektriciteit die Shell aankoopt t.b.v. de levering van onze Shell Recharge locaties overeenkomt met dezelfde hoeveelheid eenheden 100% hernieuwbare elektriciteitsbronnen uit Nederland.

Kom in contact voor EV-laadoplossingen voor jouw bedrijf of huis via shellrecharge.com