Volgens advies van het Voedingscentrum is minder vlees eten is beter voor je gezondheid en het milieu. De liefde voor een lapje vlees is hardnekkig, blijkt uit het rapport ‘Voedselconsumptie veranderen’ van het Planbureau voor de Leefomgeving. Het goede nieuws: Nederlandse bedrijven en startups lopen voorop qua vleesvervangers.

De koppositie op het gebied van de ontwikkeling en consumptie van vleesvervangers zie je terug in de keuze in het groeiende vega-aanbod in het supermarktschap. Meer vraag en aanbod is goed voor de portemonnee. Vleesvervangers zijn de afgelopen jaren een stuk goedkoper geworden. Hierdoor is vegetarisch niet langer altijd duurder dan vlees. In twintig procent is het zelfs goedkoper dan het goedkoopste dierlijke alternatief, blijkt uit onderzoek van ProVeg. Wat ook helpt is dat vleesvervangers steeds beter worden en soms qua smaak bijna niet te onderscheiden zijn van echt vlees.

Consumptiegedrag

Naar schatting eet zo’n 4 procent van de Nederlandse bevolking volledig vegetarisch of veganistisch. Van de overige 96 procent van de Nederlanders, bestempelt 43 procent zich als ‘flexitariër’, als iemand die bewust minder vlees eet. Dat is een verdriedubbeling in drie jaar tijd. In 2011 noemde nog maar één op de zes Nederlanders (14%) zich flexitariër. De markt voor vleesvervangers kent al jaren een jaarlijkse groei van zo’n 4 procent. Tegelijkertijd blijft de vleesconsumptie stabiel. Het laat zien dat er een verschil is tussen wat mensen zeggen belangrijk te vinden (hun houding) en het daadwerkelijke consumptiegedrag.

Toch lijkt de trend richting minder vlees ingezet, vooral bij de jongere generaties. Vegetarisch eten stond lang synoniem aan ‘saai en smakeloos’. Als alternatief voor je stukje vlees had je de keuze uit een droge groenteburger, tofu of een roerei. Veel verder rijkte het aanbod in de supermarkt en qua recepten niet. Dat beeld klopt allang niet meer, onder meer met dank aan de Israëlische chef Yotam Ottolenghi, die met z’n kookboek Simpel vegetarisch eten sexy wist te maken. Het is het proberen waard. Voor het geld hoef je het niet te laten.

Tien vegaburgers

Nederlanders eten van alle Europeanen de meeste vleesvervangers, blijkt uit een studie van marktonderzoeksbureau Nielsen. Qua aantallen is er nog een markt te winnen: per persoon eten we jaarlijks gemiddeld 870 gram aan vleesvervangers, nog geen tien vegaburgers.

”Vleesvervangers zijn de afgelopen jaren een stuk goedkoper geworden.”